Thuiszorg Hellendoorn

Thuiszorg is een vorm van ondersteuning die mensen in staat stelt om in hun eigen vertrouwde omgeving te blijven wonen, ondanks extra zorgbehoeften. De zorg wordt simpelweg bij de persoon thuis uitgevoerd.

Thuiszorg kan bestaan uit persoonlijke verzorging zoals het wassen en aankleden, maar ook huishoudelijke hulp en medische zorg vallen onder thuiszorg. Inwoners in Hellendoorn kunnen met deze zorgbehoefte terecht bij hun gemeente.

Hoe wordt huishoudelijke hulp vergoed?

Dat kan op twee manieren:

Vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning zal beoordeeld worden of maatwerk in de vorm van thuiszorg aan de orde is. Hieronder volgen de mogelijkheden om een aanvraag voor thuiszorg in te dienen bij de gemeente Hellendoorn.

  • Bel met de publieksbalie van de gemeente Hellendoorn: 0548-630000 en vertel dat het een aanvraag voor thuiszorg betreft.
  • Stuur een mail met de vragen over thuiszorg naar gemeente@hellendoorn.nl.

Onafhankelijke cliëntondersteuners

De gemeente zal het aanvraagproces in beweging zetten, waarna er een afspraak wordt gemaakt voor een gesprek. In dit gesprek komt aan bod welke zorg er nodig is. Het is mogelijk om een onafhankelijke cliëntondersteuner mee te nemen naar dit gesprek. Een familielid meenemen ter ondersteuning mag ook. Na dit gesprek wordt er een zorgplan opgesteld en zal de gemeente Hellendoorn een zorgaanbieder aanwijzen die de thuiszorg kan uitvoeren.

Cliëntondersteuning is een recht dat elke inwoner heeft. Er zijn meerdere organisaties in Hellendoorn die cliëntondersteuning aanbieden:

Het zorgplan

De gemeente en cliëntondersteuner zullen samen tot een persoonlijk zorgplan komen, waarmee zorg op maat geleverd kan worden. Dit draagt bij aan de zelfstandigheid van inwoners in Hellendoorn, ook op oudere leeftijd of bij een beperking.